Het kunstenaarsduo Marta Volkova en Slava Shevelenko nemen in hun praktijk de geschiedenis en collectief erfgoed onder de loep. Voor de expositie ‘Will beauty save the world?’ stellen ze vragen over de rol van kunst en de kunstenaar in de huidige tijd. Is kunst überhaupt nog relevant in tijden van klimaatcrisis, schaarste en oorlog? Door middel van een installatie, aquarellen en driedimensionaal beeld loopt de bezoeker een route langs symbolen en mythes — van Don Quixote tot oud-Hollandse standbeelden en kleine jachthuisjes.

In het werk ‘Lost Don Quixote’ zit de verwarde kunstenaar nog steeds op zijn paard, gekleed in een harnas van zijn eigen schilderijen. Men beschouwt hem als een idealist, maar er wordt tegelijkertijd van hem geëist een harde, succesvolle zakenman te zijn. Het sculptuur van Volkova en Shevelenko toont hun waarneming van de huidige maatschappij, waar symbolen en mythes nog steeds doorwerken. Zo tonen de aquarellen in de serie ’Will beauty save the world?’ bestaande monumenten, naast een voorstelling van deze monumenten ingericht als woonruimte. Dit geeft een absurdistische wending aan tijden van vluchtelingencrises en hoe we met anderen omgaan. In hun nieuwe installatie ‘Kunsttour’ staat de oorlog van Rusland tegen Oekraïene centraal; kleine jachthuisjes zijn geplaatst in een route door een maïsveld. Bij nadere inspectie ziet de bezoeker in de huisjes teksten van machteloosheid, maar ook van verzet. Wat doet of kan kunst in zo’n tijd, behalve observeren?

Wat maakt iets tot een monument of juist een woning, een kunstenaar of een burger? Op zowel een ironische en banale, als serieuze manier vragen Volkova en Shevelenko naar de functie van kunst. Met de toenmalige Sovjetunie als hun geboorteland, zijn ze welbekend met de dubbelzinnigheid van ideologie en maatschappij en brengen deze aan het licht. De titel verwijst naar een uitspraak in het boek ‘De idioot’ van Russische schrijver Dostojevski. Hier wordt gesteld dat schoonheid gelijkstaat aan het goede en de waarheid, waarbij kunst dus de wereld vooruit zou kunnen brengen. De expositie richt deze vraag aan het publiek — is dat (nog) wel zo? De status van kunst, moraal en werkelijkheid wordt in de werken uit elkaar gehaald en steeds opnieuw in elkaar gezet en vraagt ons te reflecteren op onze samenleving.

Marta Volkova en Slava Shevelenko zijn geboren in Sint-Petersburg (voormalig Leningrad), Rusland. Na hun opleiding aan de kunstacademie waren ze in de jaren 1980 actief in de underground scene van Sint-Petersburg, die toen als alternatief voor de officiële kunst van het socialistisch realisme werd gezien. Sinds 1991 wonen en werken Volkova en Shevelenko in Nederland, waar ze hun leven en carrière opnieuw hebben opgebouwd. Zij werken ruim tien jaar als kunstenaarsduo en realiseren samen verschillende projecten die meestal in grote ruimtelijke installaties resulteren. Ze hebben solotentoonstellingen gehad bij o.a. The State Museum of Urban Sculpture in St. Petersburg (2005), Bonnefantenmuseum in Maastricht (2016) en het The Dr. Guislain museum in Ghent (2020).