Van 17 maart tot 19 april vindt in G a l e r i e  4 4 een expositie plaats van Carolinne en Agada. 

Caroline schildert, Agada maakt beeldhouwwerken en de titel van de expositie, TRANSPARANT EN STERK, verwijst naar de overeenkomsten in hun werk. 

G a l e r i e  4 4  interviewde beide kunstenaars in hun ateliers, Caroline in de Spanjaardshof, een voormalig verpleeghuis aan het Westeinde en Agada in haar atelier in de Doornstraat in Scheveningen.   

“In Caroline’s atelier worden we verrast door de vele kleurrijke schilderijen, abstract en krachtig en tegelijkertijd uitnodigend tot figuurlijke associaties. Caroline maakte niet altijd abstract werk en ook niet altijd schilderijen. Tijdens de opleiding tekenen en schilderen aan de Koninklijke Academie koos zij de specialisatie grafiek. LithografieĂ«n en grote modeltekeningen getuigen van haar belangstelling voor mensfiguren en het lineaire. Vanuit de expressieve lijnen van de – meest vrouwelijke – modellen ontwikkelde ze in de loop der jaren een eigen abstracte vormentaal. In haar series zien we hoe de figuratie zich tot abstractie omvormt en hoe het ene werk uit het andere voortkomt. Het gaat Caroline om de mens in relatie tot het landschap en om de spanning tussen cultuur en natuur. Vandaar ook haar liefde voor de zee, waar zij elke dag in zwemt, voor strand en havens. In de vorm van bochten in dammen en kades manifesteren zich de grenzen tussen het natuurlijke en het gemaakte bijzonder duidelijk. De grens tussen land en water is een terugkerend thema. Een ander onderwerp dat haar boeit zijn landkaarten en plattegronden. Hier zie je de wereld van bovenaf. Caroline gebruikte plattegronden ook al in haar litho’s. Tegenwoordig beschildert ze deze, met een fascinerend resultaat.  
 
Ongeveer 10 jaar geleden stopte Caroline met lithograferen om zich te concentreren op het tekenen en schilderen. Dit stelt haar in staat sneller, directer en vooral ook spontaner te werken. “Je kunt meer spelen, veranderen, laten wegvloeien. Toch is wat aan mijn litho’s ten grondslag ligt ook typisch voor mijn schilderijen” benadrukt Caroline, zoals de gelaagdheid, het transparante en zelfs het feit dat ze ook bij het schilderen graag van bovenaf werkt door haar schilderijen gewoon op de grond te leggen. “Ik houd van doorzichtige kleuren en voeg daarom veel water toe aan mijn verf”. Het zoeken naar de juiste spanning tussen de transparante lagen naast dekkende vormen zorgt voor contrast. Het bekijken van het beeld vanuit verschillende standpunten dragen ertoe bij dat je in het werk steeds iets anders kunt zien. Caroline kiest uiteindelijk voor Ă©Ă©n bepaalde betekenis uit de vele mogelijkheden die ze in het werk ziet – anders verliest ze de grip op het schilderij. 

Voor Caroline is kunst onmisbaar, ze vertaalt wat ze voelt in lijn, kleur, vorm en beweging. Schilderen heeft voor haar ook iets meditatiefs. Ze laat zich inspireren door wat ze meemaakt, wat zich aandient of  door wat ze onderweg ziet, door de geluiden die ze hoort vanuit haar atelier, muziek, een dans, een foto, een titel van een boek, een indruk… Context en inhoud vallen samen. Dan begint ze, het schilderij ontwikkelt zich en er ontstaan betekenissen, ook voor de toeschouwer. ” 
 
Agada Oosterbaan
“Schoonheid ligt in het hart van de aanschouwende” (Confusius). 

“In Agada’s atelier kijken we gefascineerd naar prachtig gestroomlijnde en vaak ragfijne beeldhouwwerken.  
Agada tekende en schilderde eerst – vooral encaustiek (verf op basis van verwarmde bijenwas) gemengd met aquarel en olieverf - voordat ze door een beeldhouwcursus met beeldhouwen in contact kwam. Het was haar ogenblikkelijk duidelijk dat dit de kunstvorm was die bij haar paste. Ze ging aan de slag en maakte zichzelf de verschillende technieken van het beeldhouwen, schuren en polijsten eigen.  

Zij volgde weliswaar nog workshops en cursussen bij de Koninklijke Academie en de Vrije Academie, maar een meerjarige opleiding beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie werd haar afgeraden omdat ze de verschillende technieken toch al tot in de finesses beheerste. Agada gebruikt geen elektrische machines en werkt uitsluitend met de hand, met liefde, wat resulteert in ragfijne beeldhouwwerken, vaak zo dun als papier. Dit doen niet velen haar na.  

Agada verklaart haar gevoel voor het ragfijne met haar gevoel voor klank dat ze door zanglessen en jarenlang zingen in koren heeft ontwikkeld. Tijdens het beeldhouwen en polijsten luistert ze naar de klanken van de steen, zodat ze altijd op tijd stopt. Maar ondanks al haar technisch kunnen gaat het Agada uiteindelijk om de vorm. Het vormgeven is voor haar de clou van het beeldhouwen. 

Ze laat zich inspireren door de natuur, door water, lucht en vuur. Het gaat haar niet om een figuurlijke nabootsing hiervan, dat zou slechts een duplicaat van iets al bestaands opleveren. Agada’s inspiratie leidt tot abstracte beelden met dynamische, golvende, gestroomlijnde vormen. Ze roepen associaties op met golven of schelpen. Een bewonderaar spreekt zelfs van “gestolde muziek uit hogere sferen”. Agada zelf definieert haar kunst als “dynamisch abstract”; haar beelden verbeelden beweging en groei.  

Ze maakt van tevoren geen schetsen, ze voelt aan de steen en gaat aan de slag. Dat je van harde materialen zoals steen zoiets fragiels, kwetsbaars en breekbaars kunt maken, blijft haar boeien. 
Agada werkt vooral met de stenen albast, seleniet en serpentijn, soms marmer. Heel zelden maakt zij beelden in hout of keramische beelden, zoals onlangs een serie grappige, gestileerde mannetjes, om zichzelf uit te dagen eens iets heel anders te doen. 

Agada’s werk is zeer geliefd en vindt gretig aftrek en dat geeft haar veel voldoening. Zij won een prijs bij de tentoonstelling “De verandering” bij het 25 jaar bestaan van de Beeldhouwwinkel in Den Haag.” 
 
In G a l e r i e  4 4 tonen beide kunstenaars een selectie uit hun werk: Het gaat om transparante kleuren en transparante beelden, maar ook om werken die kracht en durf uitstralen.