SADO is in alles een op en top Japans werk. De voorstellingstitel komt van het eiland Sado in de Japanse zee. Een eiland dat bekendstaat om de kunst van het poppenspel, niet in de laatste plaats omdat Sado ooit een strafkolonie was, waardoor veel dissidente kunstenaars ernaartoe verbannen werden. Daar bloeide de rijke Bunraku-traditie van het poppenspel: de Japanse vorm die zich afzette tegen de meer kluchtige Westerse variant en zich richt op menselijk drama.

SADO is losjes gebaseerd op het korte verhaal In the Forest, Under Cherries in Full Bloom van Ango Sakaguchi en start met een simpele observatie: zonder de Ander is een bos vol bloeiende kersenbomen niet prachtig, maar iets dat angst aanjaagt. SADO draait om eenzaamheid en de diepe menselijke behoefte om relaties met elkaar aan te gaan. Een voorstelling vol geluid en muziek, maar zonder woorden. Poppenspelmeester Hachirobe Nishihasi speelt dit werk solo in een regie van Tomoko Mukaiyama.