In Eros is het klaar met alle taboes en clichés: het dak gaat eraf! Ondersteund door drums en percussie van Frank Rosaly en Katherina Bornefeld (The EX) is het een aanstekelijke, levenslustige voorstelling geworden. De schaamte voorbij. Of in Schweigmans eigen woorden: ‘Een zinderende totaalervaring voorbij het alledaagse.

Over Schweigman&
Theatermaker Boukje Schweigman ontregelt de zintuigen en laat mensen anders kijken naar de wereld dan ze gewend zijn. In haar ervaringstheater brengt ze de meest alledaagse verschijnselen terug tot hun essentie. De titels van haar werk zeggen het al: GrondHoekSpiegelVal. Van concrete noties maakt ze tastbare ervaringen die van alle kanten worden bekeken, omgekeerd, uitgeplozen. Zo worden ze losgezongen van elke vanzelfsprekendheid en verwerkt tot zinsbegoochelende totaalervaringen.

Ging het in haar laatste voorstelling Spectrum over kleur, in Eros staat niets minder dan de vrouwelijke sensualiteit centraal. Eros is natuurlijk de god van de liefde en de passie. Schweigman constateert dat vrouwen vaak met te weinig liefde kijken naar hun lichaam en zeker naar alles wat te maken heeft met sensualiteit en seksualiteit.

Met haar vijf vrouwelijke dansers ging ze op zoek naar de vrouwelijke sensualiteit. Over het werkproces vertelt ze: “Het leek wel of we de doos van Pandora openden. Veel vrouwen hebben als het ware een deksel op hun onderbuik en niet voor niks. Eeuwenlange onderdrukking en misbruik hebben hun sporen achtergelaten.” Die donkere kanten, de schaamte en het schuldgevoel, hebben ze in de veiligheid van het repetitielokaal opgezocht en achter zich gelaten. Ze wilden over de drempel heen stappen, de vreugde, de erotiek van het lichaam en de onschuldige, vrolijke en speelse levenslust herontdekken.