De voormalige Amerikaanse ambassade is ontworpen door Bauhaus architect Marcel Breuer en opgeleverd in 1959. De consequent doorgevoerde, trapeziumvormige ramen geven het gebouw een iconische uitstraling. Het rijksmonument heeft een unieke architectonische én inhoudelijke betekenis. Met het auditorium, de bibliotheek en de bijzondere raam-/gevelconstructie, is het gebouw net zo speciaal als het museum MET-Breuer in New York.

Het Rijksmonument van Breuer is een symbool van de koude oorlog en de terreurdreiging van na 9/11. De voormalige Ambassade heeft alles in zich om uit te groeien tot een authentieke, iconische plek. Maar iconen worden niet bedacht, ontworpen of gebouwd. Ze ontstaan met het verstrijken van de tijd. Vaak worden gebouwen iconen omdat de architectuur iets bevat dat andere gebouwen juist niet hebben.

De presentatie van het intensieve studieproject ‘Rethinking the Embassy II’ van de Technische Universiteit Delft toont hoe een gecombineerde museumfunctie een optimale bijdrage kan leveren aan een bijzonder stuk van de stad. In de twintigste eeuw hadden musea de rol om kunstwerken te collectioneren, documenteren, conserveren en aan het publiek te presenteren. Daarmee kregen de gebouwen veelal een statische, verticale en sequentiële ordening. Echter, in de eenentwintigste eeuw zullen musea veel meer dynamisch, horizontaal en simultaan zijn. Het museum wordt een netwerk in plaats van een container en het Breuergebouw aan het Lange Voorhout heeft de potentie om die ontwikkeling te faciliteren.

Ontwerpen voor kunst vraagt om een speciale houding. Met dit project tonen de studenten het onderzoek naar deze specialisatie. Ze bestudeerden hoe de architect, als een ‘kunstenaar’ uitgaat van schetsen, casestudy’s en praktijkvoorbeelden. Hierbij is gekeken naar de rol van ‘fysieke modellen’ in het handschrift van de architect. Na een typologisch en historisch onderzoek zijn de jonge architecten aan de slag gegaan. Waarbij overwegingen als over de hedendaagse samenleving hebben geleid tot vragen als: Is er nog tijd voor kunst? Voor welke duo-functies is een museumgebouw het meest geschikt? Wat is de rol van een museum nu?

De ontwerpen zijn gemaakt vanuit verschillende perspectieven waarbij het publieke domein, de gebruiker en de architect aan bod komen. Ook de publieke ruimte en de kenmerkende gevelpartij en hun uitstraling op de omgeving zijn belangrijk. Door middel van gedurfde uitspraken, case studies en locatie-analyses zijn alle studenten individueel gekomen tot een ontwerp, waarbij ze de kwaliteiten van het gebouw hebben gedestilleerd en zwakke punten hebben verbeterd.

De adempauze, die met de tussentijd is gecreëerd, biedt een zeldzaam moment om iets nieuws te laten ontstaan. Dit moment biedt de mogelijkheid om van het gebouw een plek te maken die vol is van betekenis. Een uitgelezen en zeldzame kans om ruimte te laten zien die inspringt op veranderingen in de wereld van kunst en cultuur. Natuurlijk onder het motto van Marcel Breuer: ‘Form follows function — but not always.’.