Deze mythologische wezens, met lichamen die natuurlijke materialen tot leven brengen, dragen speciaal gemaakte kleding die hun persoonlijkheden uitdrukken, als hedendaagse belichamingen van hun oude, daadwerkelijke legendes.

Deze figuren zijn wezens uit het verleden, geplaatst in een hedendaagse context. Niet ongelijk aan onszelf, maar toch volledig verschillend. Neem bijvoorbeeld de krachtige aardse God en een alleenstaande moeder van vier magische ossen, die eens per jaar hallucinogene middelen gebruikt om de druk van het ouderschap te verlichten. Of een boself die er genoeg van heeft om het gat in haar rug te moeten bedekken, alleen maar omdat de menselijke mannen er maar naar blijven staren…

Het culturele verleden wordt vaak gekaapt door rechtse conservatieven, als een poging om geschiedenis te zo te vervormen dat het past in hun patriarchale, vrouwonvriendelijke, homofobe, cis-gerichte wereldbeeld. Myrup verzet zich tegen deze verstikkende greep en herleest de bronnen van het verleden en brengt hun sensuele, queer en progressieve karakters naar voren.

Deze personages komen voort uit mondelinge verhalen en zijn ontstaan uit een collectief onderbewustzijn en ze vertegenwoordigen zowel een wildernis in de werkelijkheid als in het denken. Myrup streeft ernaar deze voortdurend veranderende verhalen te herontdekken en daarmee een dieper begrip van onze eigen huidige tijd te verkrijgen.

De nieuwe werken in de tentoonstelling Salon des Refusés van de Deense kunstenaar Rasmus Myrup zijn een co-productie tussen 1646 de Biënnale van Göteborg en de tentoonstelling is in samenwerking met Le Criée, in Rennes, Frankrijk.