Het uitgangspunt van Bourscheid’s tentoonstelling A Spell in the Alphabet Soup in de Haagse kunstruimte 1646 is het ouderlijk huis en de complexiteiten ervan. In zijn werk behandelt Bourscheid familiekwesties door gebruik te maken van zorgvuldig handgemaakte kostuums, rekwisieten en protheses. Hiermee kan Bourscheid zijn identiteit transformeren en personages verkennen die geïnspireerd zijn op zijn moeder, die haar kind als alleenstaande ouder opvoedde.

Objecten kunnen voor je zorgen
In zijn speelfilm Agnès verandert de neus van de kunstenaar van rood naar blauw naar geel en groen, als een stille uitdrukking van een steeds veranderend karakter. Andere lichaamsdelen die in de film voorkomen, zoals handen en voeten, hebben ook een eigen persoonlijkheid. Ze praten met elkaar, delen hun dromen en angsten, ze helpen elkaar en vechten zoals broers en zussen dat doen. Bourscheid’s werk vervaagt de grens tussen object en onderwerp en onthult de persoonlijkheid van alledaagse voorwerpen. In de installatie bij 1646 groeien in de glas-in-lood huisjes geneeskrachtige kruiden. Elk individueel personage verzorgt en beschermt zijn kruid. Clowns, pratende handen en glazen huisjes: de kunstenaar viert de rijke verbeelding van kinderen en hun manier van vertellen die op latere leeftijd vaak beperkt wordt door rationaliteit. Zijn werk geeft podium aan verschillende personages, die familieanekdotes, fictieve verhalen, huishoudelijke activiteiten en ideeën over mannelijkheid vermengen. Door middel van zijn kunst onderzoekt en daagt Bourscheid op speelse wijze traditionele familierollen, relaties en patriarchale machtsstructuren uit, waardoor hij uiteindelijk maatschappelijke normen en conventies bevraagt.

Over Mike Bourscheid
Met behulp van verschillende kunstvormen vertelt Mike Bourscheid verhalen die vaak een grappige of absurdistische wending hebben. Met behulp van vreemde en onhandige kostuums en rekwisieten geeft Bourscheid een stem aan verschillende persoonlijkheden in hem. Daarmee stelt hij aspecten van mannelijkheid, patriarchale macht en arrogantie aan de orde, terwijl hij de codes en gedragingen van onze maatschappij onderzoekt en sociale conventies aan de kaak stelt. Mike Bourscheid vertegenwoordigde Luxemburg op de 57e Biënnale van Venetië in 2017. Zijn recente tentoonstellingen zijn onder andere in Richmond Art Gallery (Canada), LIAR NYC (VS) en Heidelberger Kunstverein (Duitsland). Bourscheid heeft momenteel een solotentoonstelling in Centre national de l’audiovisuel (Luxemburg) en binnenkort ook in 1646 en Gr_nd (Berlijn). Hij woont en werkt in Luxemburg en Vancouver.