Wat inspireert en motiveert een kunstenaar? Welk wereldbeeld ligt aan het werk ten grondslag? De culturele achtergrond van kunstenaars lijkt van onvermijdelijke invloed op het werk dat ze maken. Met deze stelling haakt Benschop met ‘Waarom een schilderij werkt’ in op de discussie over de scheiding tussen kunstwerk en maker, en of een schilderij op zichzelf kan staan of alleen in een context bestaat. Daarnaast onderzoekt de auteur de actuele thematiek binnen de hedendaagse schilderkunst, en toont daarbij de verrassende reikwijdte van het medium. Hij richt zich op de relevantie van de geselecteerde schilderijen, zowel maatschappelijk als binnen de kunstgeschiedenis, en vraagt zich af hoe en waarom schilderijen ‘werken’. Op deze manier wordt de bezoeker uitgedaagd vragen te stellen bij wat zichtbaar is, en woorden te vinden die passen bij de kunst van deze tijd.

In de presentatie bij West worden recente werken getoond van Marc Trujillo. De in Los Angeles werkende kunstenaar brengt het alledaagse Amerikaanse leven in kaart, door shopping malls, fastfoodrestaurants en consumptieartikelen nauwkeurig in beeld te brengen. De schilderijen zijn klein en compact, in tegenstelling tot de fysieke en existentiële ruimte die de consumptie-architectuur inneemt in het Amerikaanse landschap. Voor Trujillo is de schilderkunst een manier om aandacht te schenken aan plekken die niet zijn bedoeld om lang bekeken te worden. ‘I look for the precise expression of mixed feelings,’ merkte hij op. Voor hem is een schilderij geslaagd en werkzaam als het de nodige ambivalentie bevat. Wat visueel aantrekkelijk en fascinerend is, kan tegelijk ongemakkelijke gedachten genereren over globalisering, duurzaamheid, en de leegte achter de façades van materiele welstand.

Voorafgaand aan de opening van de expositie is er een kunstenaarsgesprek tussen Benschop en Trujillo om 16:00 uur. ‘Waarom een schilderij werkt’ is verschenen bij uitgeverij Van Oorschot en is o.a. verkrijgbaar bij West

Jurriaan Benschop is een Nederlandse schrijver en curator gevestigd in Berlijn en Athene. Zijn boek ‘Waarom een schilderij werkt’ verschijnt dit voorjaar ook in het Engels. Hij heeft o.a. de tentoonstellingen ‘Taking Root’ (2019-20) in KIT Düsseldorf, ‘Content is a Glimpse’ (2018-19) in Efremids Gallery Berlin, ‘Re: Imagining Europe’ (2017) in Box Freiraum Berlin en ‘A Grammar of Gestures’ (2021-22) in Kourd Gallery in Athene samengesteld. Als gastdocent reist hij regelmatig naar kunstacademies in Europa en de VS om lezingen, atelierbezoeken en schrijfworkshops te geven.

Marc Trujillo woont en werkt in Los Angeles. In zijn kenmerkende helderheid en detail schildert Trujillo Noord-Amerikaanse stedelijke en voorstedelijke landschappen, architectuur en interieurs. Hij heeft veel groeps- en soloexposities gehad in de VS en exposeert momenteel met Hirschl & Adler Modern in New York en Chis Winfield Gallery in Carmel, Californië. Zijn werk bevindt zich in tal van openbare en particuliere collecties, waaronder The Monterey Museum of Art, The Crocker Museum of Art, The Long Beach Museum, The Bakersfield Museum of Art en The New Britain Museum of Art.