Het werk van Maddy Rentenaar is figuratief, van oorsprong tweedimensionaal, olieverf op doek en gouache. Naast verf worden er ook veel andere materialen en structuren gebruikt waardoor sommige delen zelfs zoveel uitsteken dat het driedimensionaal wordt. Toch is het geheel altijd om aan de wand te hangen. Het staat nooit los in de ruimte. Het onderwerp is als “de wereld is een schouwtoneel”, de voorstelling van allemaal mensen, types, karakters, kleurrijke paradijsvogels, wezens van verschillend formaat en met een schakering van vele subtiele tinten. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar het bestaat, op deze aardbol. “Ik kijk elke dag mijn ogen uit.”

“In gezelschap bevind ik mij zolang ik besta en dat laat ik graag zien. Eens zal ik er niet meer zijn, maar ik laat mijn sporen achter en zo zie je dat ik er wel geweest ben. Welnu, ik schilder al meer dan 40 jaar. Mijn indrukken en gedachtegangen nestelen zich op meters doek en papier, terwijl ik onderweg van alles en nog wat aan interessant materiaal tegenkom. De voorstelling zou je figuratief, klassiek en verhalend kunnen noemen, maar met de verf, pigmenten en andere spullen improviseer ik er op los. Desnoods over de lijst heen. Out of the box, out of the painting (ik citeer hier mijn zoon). Met nagellak, zilver en goudverf, stoelpoten, papier machée, paaseitjespapier, gedroogde bladeren en ga zo maar door. Alles in mijn blikveld kan van waarde zijn en krijgt een nieuw leven in het schouwtoneel van het kunstwerk. Ik kijk en zie dat mijn omgeving mij gezelschap houdt door er te zijn. Al dat moois, hilarisch verontrustends verdiend verbeeld te worden. Ik verleid de toeschouwer hiermee.” – Aldus Maddy Rentenaar.

Maddy Rentenaar volgde haar opleiding op de Academie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht, de stad waar zij is opgegroeid, aan de afdeling monumentale vormgeving, schilderen en etsen. Uiteindelijk heeft zij zich vooral toegelegd op schilderen.