Met zijn eerste solotentoonstelling in Nederland genaamd Timefall, verandert Karlos Gil de ruimte van 1646 in een grot, losgezongen van de conventies van tijd. Voor zijn wandkleden, sculptuur en videowerk eigent Karlos zich industriële productiemethoden uit het verleden en het heden opnieuw toe, gecombineerd met fictieve elementen om zo beelden te scheppen voor onze mogelijke toekomst.

In deze diepe krochten van een verloren samenleving, waar apocalyptische landschappen het podium vormen voor een menssoort die is geëvolueerd vanuit een wereld met bedreigd klimaat, nodigt Timefall ons uit ons bewust te zijn over de kracht en potentie die science fiction en film hebben. Met een bewustzijn over hoe zij ons idee van het verleden en ons beeld van de toekomst beïnvloeden, kunnen we de toekomst met beide handen aanpakken.

Let op: de video in de achterruimte van de tentoonstelling bevat flitsende lichten.

Over Karlos Gil
Met zijn schilderwerk, sculpturen en installaties adresseert Karlos Gil de fundamentele vragen over wat het is om mens te zijn in deze tijd. Zijn meest recente projecten reflecterenop de relatie tussen technologische ontwikkelingen de principes van de natuur, waarmee hij de grenstussen het organische en het artificiële, het natuurlijke en het industriële vervaagd. Karlos Gil studeerdeaan de School of Visuals Arts in New York en aan de faculteiten beeldende kunst in Lissabon en Madrid,waar hij in 2016 zijn PhD toegekend kreeg. Zijn werk toonde hij op verscheidene internationaletentoonstellingen, zoals bij Centre Pompidou, Parijs; HKW, Berlijn; Kunstinstituut Melly, Rotterdam; NTUCCA, Singapore, Gasworks, Londen; Fondazione Baruchello, Rome; CRAC–Montbeliard; Galeria LuisaStrina, Sao Paulo; MARCO, Vigo; CA2M, Madrid. Gil deed mee aan de III Moscow International Biennale(2012) en Ars Electronica (Linz, Oostenrijk) in 2020