Cees Post (1942) maakt kleine, constructivistische kunstwerken die je op kleding kan dragen, maar die ook in een vitrine tot hun recht komen. ‘Sieraadobjecten’ noemt hij ze. Minimal Art, met een verfijnd lijnenspel dat je van dichtbij moet beschouwen. Als sieraden gedragen komen de lijnen door de beweging tot leven. Daar draagt het glanzende zilver aan bij.

Post is in een geboren constructivist, lijnen en ritmiek hebben hem altijd geboeid. Het begon allemaal met tekeningen en linodrukken. Daarna hout-reliëfs maar uiteindelijk koos hij voor Zilver (met soms een beetje goud) als materiaal. Het verfijnde lijnenspel is kenmerkend voor de sieraadobjecten van Cees Post. 

Zijn Jubileumjaar ging in maart van start in het CODA Museum in Apeldoorn met de tentoonstelling LijnRecht – sieraadobjecten van Cees Post. Hier waren 80 van zijn werkstukken te zien, hoofzakelijk uit de laatste 10 jaar. In september was o.a. groter driedimensionaal werk te zien bij Bos Fine Art in Utrecht. Het jubileumjaar wordt afgesloten met de tentoonstelling KENMERKEND bij Pulchri. Hier worden 20 sieraadobjecten uit de afgelopen 5 jaar getoond.

Als gast exposant heeft Cees Post Els Binnendijk uitgenodigd. “Haar werk, uitgevoerd in katoen op stramien, sluit naadloos aan bij mijn werk. Allebei zoeken wij naar spanningsvelden in ritmiek.”

Els Binnendijk (1944) studeerde af aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) te Enschede. Afdeling Monumentale Vormgeving, Schilderen, Tekenen en Grafiek.

Na een aantal jaren bezig te zijn geweest met stofappliqués en weefsels stapte ze over op reliëfs in spaanplaat en lakverf. Door omstandigheden werd deze werkwijze ingeruild voor het werken met katoen op stramien. In de kleuren wit en roze.

Het werk was intussen steeds abstracter en mathematischer geworden. Een werk bestaat vaak uit meerdere panelen, waardoor verschuivingen zichtbaar zijn die gebaseerd zijn op wetmatigheden en reeksen. Het roze maakt het mathematische zachter.