Het oeuvre van Herman Gordijn is zeer gevarieerd en loopt uiteen van zeer realistische portretten (vaak in opdracht) tot bijna abstracte landschappen. Zijn stadsgezichten en mannelijke en vrouwelijke naakten zijn niet mooi in de traditionele zin van het woord, maar uitdagend en bijna surrealistisch te noemen. Het grote publiek kent Herman Gordijn vooral van zijn realistische schilderkunst. Minder bekend zijn zijn theaterontwerpen, die bestaan uit theatermaquettes en prenten met kostuumontwerpen. In tien jaar tijd, van 1959 tot 1969, ontwierp Gordijn kostuums en decors voor maar liefst 36 producties. Meer dan 120 ontwerpen bevinden zich in de theatercollectie van het Allard Pierson Museum. In de nalatenschap van Herman Gordijn zijn nog eens ruim 400 ontwerpen aangetroffen. Slechts een klein gedeelte is hiervan in Kunstmuseum Den Haag te zien.

De personages die Gordijn portretteert in deze ontwerpen – alsook in zijn prenten – voldoen niet aan de standaard geïdealiseerde beelden van schoonheid. Gordijn keek met een scherp oog naar de mens. Hij maakte vluchtige schetsen van zijn directe observaties en zette deze in zijn atelier om tot een uitgewerkt kunstwerk. In zijn theaterwerken liet Gordijn zich niet alleen leiden door het verhaal van het toneelstuk, maar ook door de acteurs en actrices die de rollen tot leven wekten. Tezamen illustreren zij hoe Gordijn het leven zag: als een schouwtoneel waarin wij allemaal een eigen rol spelen.