Goed getroffen sculpturen die verhalen vertellen

Dat Bayens consequent de figuratie trouw bleef zal hem qua erkenning ongetwijfeld parten hebben gespeeld, maar zijn enthousiasme en de kwaliteit van zijn werk zorgden voor een blijvend groot publiek. Zijn monumentale werken in de openbare ruimte zijn alom geliefd en welbekend. Steden en dorpen benaderden hem met prestigieuze opdrachten voor standbeelden van Multatuli, Theo Thijssen en Herman Gorter. Menig plein of park werd door hem opgesierd met uiteenlopende voorstellingen zoals schaftende arbeiders, een meisje op een pony of een vrijend stelletje in brons. Een cameraman voor het Mediapark in Hilversum? Dikkertje Dap? of een verzetsmonument in Sliedrecht? Bayens draaide er zijn hand niet voor om. Zolang de mens, het menselijk leven, maar centraal stond.

Ook in zijn beeldhouwwerk was Bayens als het ware een ‘impressionist’, die bij het modelleren veel aandacht besteedde aan het levendige oppervlak van zijn sculpturen. Bayens verdiepte zich graag langdurig in zijn onderwerpen. Door te kijken en te observeren leerde hij alle specifieke eigenschappen ervan goed kennen. Voorstudies maakte hij vrijwel altijd direct in klei of was. Dit resulteerde in goed getroffen sculpturen die door hun typering en menselijke expressie, overtuigend hun verhaal vertellen. Let op: extra toeslag tijdens de Miró tentoonstelling