Op verschillende manieren probeert Caldana de ongrijpbare identiteit van een bijzondere valk, de Laggar, te achterhalen. Deze vogel is een endemische soort in Pakistan, India en Myanmar, die langzaam in het wild aan het verdwijnen is en bijna bedreigde diersoort is geworden. Vaak over het hoofd gezien en zelden in historische verhalen en afbeeldingen genoemd. De Laggar heeft de reputatie een kleine valk te zijn, een underdog, die de kwaliteiten mist om een gedenkwaardige valk te zijn, ook vanwege de prestaties van andere valken binnen dezelfde familie, zoals de Slechtvalk.

De Laggar is grotendeels uit het collectieve geheugen en de verbeelding verdwenen en wordt nu, op het moment van zijn dreigende uitsterven, steeds populairder. Dit hangt samen met een internationale gemeenschap van valkeniers en hun inspanningen om het bewustzijn te vergroten en de bedreiging van het verdwijnen van deze valk uit het wild tegen te gaan.

De tentoonstelling ā€˜Falcon of Karachiā€™ bestaat uit bewegend beeld, textiel, een sculpturale installatie en een soundtrack en presenteert een alledaags portret. Een verhaal over gezien worden als een minderwaardige valk tot de erkenning als een waardevol lid van de valkenfamilie. Door te proberen dit te transformeren richt de kunstenaar zich op het bestaansrecht van de valk, ongeacht zijn reputatie en ogenschijnlijke nut voor mensen. Uitgaande van de potentiĆ«le en esthetische mogelijkheden van een valk die bekend staat als niets anders dan een bruine valk, schetst de tentoonstelling ā€˜Falcon of Karachiā€™ een sterk beeld van een Laggar terwijl de mens-dier relaties die uit de aandacht van verzorgers, die zich inzetten voor het behoud van deze wilde dieren, voortkomt en in het werk kan worden waargenomen.

Het project past in een reeks werken van Caldana waarin de relatie tussen wilde en gedomesticeerde dieren wordt onderzocht. Het werk probeert een taal te definiƫren om de paradoxale culturele processen achter het ontwikkelen van wildernis in gevangenschap te beschrijven.

De ā€˜Falcon of Karachiā€™ serie is geproduceerd op verschillende locaties en door middel van talrijke samenwerkingsverbanden, waaronder tijdens een residentie bij Vasl Artists’ Association, Karachi, Pakistan; bij de Fonderia Artistica Battaglia in Milaan, ItaliĆ«; en in het TextielLab in Tilburg, Nederland. Een muzikale ansichtkaart, afspeelbaar tijdens de tentoonstelling, zal een speciale editie van de soundtrack van de film bevatten, gemaakt in samenwerking met Luisa Puterman en Zeerak Ahmed (Slowspin). De hele serie zal in de permanente collectie van het MACTE Museum voor Hedendaagse Kunst in Termoli worden opgenomen als onderdeel van de prijs van de Italian Council XII.