Projectgroep Digital gen
Het eerste projectteam is ‘Digital Gen.’ Een groep van vier studenten uit verschillende academische disciplines. Gedreven door een collectieve passie, zijn ze toegewijd aan het bevorderen van het bewustzijn en het overbrengen van kennis aan zowel ouders als kinderen met betrekking tot het cruciale belang van de bescherming van minderjarigen in het steeds groter wordende rijk van digitale ruimtes.

“We hebben gekozen voor het recht op bescherming van minderjarigen. We richten ons op hun digitale aanwezigheid, bijvoorbeeld op sociale media. We hebben een stripboek gemaakt over een superheld die anderen helpt met hun digitale rechtenkwesties.” 

Projectgroep Be aware of hate
Dit station dat te zien is in het Atrium, is een online persoonlijkheidstest waarbij bezoekers wordt gevraagd zich voor te stellen dat ze online scrollen en interactie hebben met verschillende berichten over verschillende onderwerpen. De vragen “wat zou jij doen?” geven de bezoeker de keuze tussen het achterlaten van een haatdragende opmerking, helemaal geen interactie met de post of het achterlaten van een opmerking ter ondersteuning van alle betrokken partijen. De antwoorden zijn gecodeerd in drie kleuren: rood, groen en blauw. Uiteindelijk kunnen bezoekers tellen hoeveel antwoorden ze hebben gegeven en welke kleuren daarbij horen, om te zien wat voor soort online archetype ze zijn.

“We hebben ons gericht op het thema ‘haatdragende opmerkingen’. De tentoonstelling die we hebben gemaakt, heeft tot doel het bewustzijn te vergroten dat haatspraak bestaat en ook informatie te geven over wat het is en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. We willen de impact overbrengen van de gevolgen die kunnen ontstaan, bijvoorbeeld wanneer je een negatieve opmerking online achterlaat.” 

Projectgroep Empowered Woman
Het derde projectteam is ‘Empowered Women’, een groep van vier toegewijde vrouwen die hebben gekozen voor het recht op preventie van online (seksuele) intimidatie. Het team heeft een passie voor het versterken van vrouwen en het leren van anderen hoe je jezelf kunt versterken door je rechten te kennen.

“Onze tentoonstelling en flyercampagne hebben tot doel een gesprek over online seksuele intimidatie op gang te brengen. We hadden de informatie niet toen we jonger waren en we willen die informatie vandaag aan jonge meisjes en vrouwen verstrekken.”