De saxofoon
1846-2023

Een muzikale ontdekkingsreis met Artvark en Leo van Oostrom
Met nieuwe composities en arrangementen

De saxofoon
Een aantal jaren geleden verscheen de uitgave ‘100+1 saxen- de collectie van Leo van Oostrom’ een boek met een overzicht van een verzameling saxofoons, waarbij vooral de brede selectie opvalt: saxen uit het midden van de negentiende eeuw tot moderne saxen en nagenoeg alle instrumenten in uitstekende staat (mede het werk van de bekende saxreviseur Nico Bodewes).
In 40 jaar tijd is zijn verzameling uitgegroeid tot een van de meest bijzondere ter wereld. Maar waar Leo van Oostrom zich van andere verzamelaars onderscheidt, is dat hij ook het hoogst muzikale nastreeft op het instrument, de mogelijkheden zelf onderzoekt met passende mondstukken en bovenal geïnteresseerd is in de ‘sound’ en het bespelen van de instrumenten. En de decennia als leraar aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en zijn jaren met het Nederlands Saxofoonkwartet geven hem ook de credits om de lat dermate hoog te leggen, dat de synthese tussen muzikaliteit en het instrument het belangrijkste criterium blijft.

Hier kruist het pad zich met de wensen van Artvark: niet louter virtuositeit, technische hoogstandjes op het instrument, maar altijd op zoek naar nieuwe vormen van ‘blending’, het creëren van nieuwe ‘soundscapes’ in combinatie met eigen composities, niet voor de hand liggende bewerkingen en vooral het oog richten buiten de gangbare muzikale paden. Hun muzikale samenwerkingen met Claron McFaddon, het saxofoonkwartet Apollo, Philip Glass en Drums United en recentelijk dichter Nyk de Vries (waarmee Artvark dit jaar Lowlands aandoet) getuigen van deze wens. Van Oostrom begreep als geen ander, dat een samenwerking met deze heren een voor hem totaal nieuwe richting zou betekenen en nodigde het gezelschap uit bij hem thuis, zijn persoonlijk ‘museum’.

Maanden van uitproberen, verkenningen en discussies volgden en de eerste nieuwe composities en arrangementen werden een feit. De Schuifsax mag dan hilarisch klinken op het eerste gehoor, edoch wat gebeurt er als hier een Arvo Pärt-achtige benadering op wordt losgelaten? Hoe verhoudt een Altsax in F zich tot het kwartet van Artvark (te horen in het stuk ‘Waltz de Guizerix), hoe klinken de originele ‘Adolphe Saxen’ en bijpassende mondstukken in een moderne compositie met improvisatie, wat kan Artvark nu echt met een Couenophone uit 1924?

Samen met de ongekende bibliothecaire kennis van Van Oostrom heeft het uiteindelijk geleid tot een programma waarbij zowel Van Oostrom als de arrangeur en componist een toelichting heeft op het repertoire en zal de voorstelling zich vullen met een ongekend divers landschap van het instrument.

De saxofoon mag dan uitgevonden zijn in 1846 door Adolphe Sax, anno 2023 lijken de mogelijkheden eindeloos en nog steeds niet uitgeput.

De authentieke Adolphe saxen, gespeeld en gecomponeerd door Artvark: ‘A slide’s nest’ van het album Mother of thousand, Artvark featuring Leo van Oostrom en de ‘schuifsaxen’
luister:
https://open.spotify.com/track/4Y3tZ7NxLhkOy0xNcUPwHd…
Tickets: € 15,-
Houders van een Ooievaarspas (actiecode: OOIEVAAR) en ingeschreven studenten (actiecode: STUDENT) 50% korting.
Kaarten online en aan de zaal.
foto’s: Miles Delfos

Tickets: https://regentenkamer.stager.co/web/tickets