“Ter introductie: ze heeft bijna 25 jaar in Den Haag gewoond, is 40 jaar Pulchri-lid en woont nu in Enschede. Omdat bezit verantwoordelijkheid met zich meebrengt, zowel ten opzichte van dat bezit als tegenover de makers ervan, heeft ze tot deze verkooptentoonstelling besloten. Het is voor haar belangrijk om te zien hoe de kunstwerken-met-een-verhaal hun weg vinden naar nieuwe – en ze hoopt ook veel jonge – verzamelaars,

Haar eerste werk: De man van Tollund van de Belgische Cobraschilder Serge Vandercam kocht ze in 1964 toen ze 22 jaar was op de afbetaling bij Hans Sonnenberg van de Rotterdamse galerie Delta. Toen Hans in 2012 een culturele prijs van de stad Rotterdam kreeg, heeft ze hem in een brief geschreven: “….Hans, als jij het mij tóen niet mogelijk had gemaakt om dat op afbetaling te doen, dan had ik nooit de collectie opgebouwd die ik nu heb….”. Voor alle duidelijkheid: de Kunstkoopregeling bestond nog niet.  

Verzamelen kreeg ze mee van haar vader, die vóór de oorlog een grote kunstcollectie bezat. Die heeft hij moeten verkopen vanwege de val van het Engelse Pond, zomaar een stukje geschiedenis tussendoor voor de jonge lezer. Zelf wijst ze altijd een afstand van 4 cm tussen duim en wijsvinger aan, als het gaat om het budget waarmee de collectie Wilploo is opgebouwd. Het is een kwestie van keuzes maken. En wat beleeft ze een plezier aan de kunst en de jarenlange relatie met de kunstenaars.

Het Rijksmuseum Twenthe (RMT) heeft de afgelopen jaren meermalen schenkingen ontvangen en in 2022 had ze daar ter gelegenheid van haar 80e verjaardag de tentoonstelling Verglijdend Landschap. Maar als álle musea is ook het RMT aan strikte regels gebonden als het gaat om verzamelgebied en omvang. Er is dus veel moois over. Kinderen en kleinkinderen hebben mogen uitzoeken maar willen niet slapen met kunst onder hun bed, zoals één het uitdrukte. 

Twee-en-zestig jaar goed leren kijken, heeft haar vruchten afgeworpen. Of de bezoeker van haar tentoonstelling het altijd met haar keus eens is, zal de tentoonstelling uitwijzen. Als ze één rode draad door mijn verzameling ziet dan is het dat de werken integer en met vakman/-vrouwschap gemaakt zijn.

De collectie die ter verkoop in Pulchri Studio wordt aangeboden omvat de kunststromingen van ná de oorlog: Cobra, realistisch, (lyrisch) abstract. Het zijn zowel werken in olie op doek (Nic. Blans sr en jr, Ulf Göpfer, Henk Schurink, tweeluik van Bert Loerakker) als aquarel (Lau Heidendaal, Daniëlle Vidal), gouache (Eugène Brands, Serge Vandercam), tekeningen (o.a. Manfred Schneider) en grafisch werk, o.a. een grote lino van Elsbeth Cochius die volgend jaar een solo in het RMT krijgt. Ook werk in textiel (Emiel van der Beek, Barbara Broekman) en veel klein werk: Jenny Dalenoord, Ruth Haitsma-Bergmann, Jan Schoonhoven, Peter Verdonk, Kees Andrea en anderen. Daarnaast (wand)objecten o.a. van Eddy Stikkelorum, Johan Claassen, Yvonne Mostard en Johnny Rolf. Bij veel kunstwerken is documentatie aanwezig over de kunstenaar en soms over het kunstwerk zelf, die je bij aankoop meekrijgt. Je bent verzamelaar of niet soms?”