Van toegeëigende licht pornografische beelden en pin-ups tot kunstmatige intelligentie, Van Kerckhoven manoevreert zich door de verschillende lagen van de maatschappij. Door te spelen met beeldvorming en clichés trekt ze concepten zoals gender uit elkaar en plaatst ze in een hyperreële en schurende context terug. De verschillende werken brengen een chaos aan tegenstellingen bij elkaar. Categorieën als man-vrouw, mens-natuur, aantrekking-walging en vervreemding-verbinding worden op een associatieve manier diffuus gemaakt. Haar motivatie is niet éénduidig en ook de kijker dient zich over te geven aan de complexiteit van haar werk.

Al vanaf de jaren ’90 experimenteert Van Kerckhoven met kunstmatige intelligentie. Kunnen wij iets leren over hoe we functioneren door ons te spiegelen aan een machine of programma? Door de vervreemding van het kunstmatige krijgen we mogelijk inzicht in ons onbewuste en onze driften, mits we zelf niet deels ook bestaan uit programmeringen, reeksen en systemen. Zo toont Van Kerckhoven op een verrassende manier het verband tussen kunst, wetenschap, politiek, sociale thema’s en beeldvorming.

Gedurende het jaar toont Van Kerckhoven nieuw werk, en een selectie van werken uit haar gehele oeuvre. Op die manier vormt zich een steeds veranderende installatie, een installatie als collage op zichzelf. Daarbij wordt de expositie voorzien van een randprogramma, waar de bezoeker extra verdieping, en wellicht herkenning, kan opzoeken.

Anne-Mie Van Kerckhoven / AMVK (1951), woont en werkt in Antwerpen. Sinds het midden van de jaren 70 werkt ze aan een rijk oeuvre met tekeningen en schilderijen op papier en synthetisch materiaal, video en multimediainstallaties. Ook richtte ze de noiseband Club Moral op met kunstenaar Danny Devos. Futurisme, feminisme, erotiek en fetisjisme zijn overkoepelende thema’s in haar werk. In 2022 ontving ze een eredoctoraat van Universiteit Antwerpen.

Van Kerckhoven had solo presentaties bij oa Fridericianum, Kassel: The Renaissance Society, Chicago; Kunstverein Hannover, Museum Abteiberg, Mönchengladbach; Kunstverein München; Kunsthalle Bern; WIELS, Brussel; Kunsthalle Nürnberg; M HKA, Antwerpen; DAAD, Berlijn en Kunstmuseum Luzern.