Van 6 januari tot 8 februari vindt in Galerie 44 een expositie plaats van Beeldend Kunstenaar Ad Bercht: Papier en vilt

Ad heeft al zijn hele leven getekend, het is de rode draad in zijn leven. Na de middelbare school was de kunstacademie Artibus in Utrecht dan ook een logische vervolgstap. In het begin tekende Ad nog figuratief, maar al snel werd zijn werk steeds abstracter en soberder. Tenslotte kwam hij op rasters uit, een structuur die nog steeds ten grondslag ligt aan veel van zijn werken, maar waar hij toen in zekere zin op vastliep. Hij besloot daarom Kunstgeschiedenis te gaan studeren aan de Universiteit van Utrecht, een studie die hem enorm verrijkt heeft. Daarna onderwees hij als kunsthistoricus aan de Vrije Academie, hield rondleidingen in de Rotterdamse Kunsthal en was als informatiespecialist werkzaam bij de TU Delft – totdat hij een jaar of 12 geleden op een keerpunt kwam. Hij wist dat hij nu voor zijn kunst moest gaan en pakte de oorspronkelijke draad weer op.

Ad begon met het verknippen van oud werk en maakte daar collages van – en hij maakte rasters, in verschillende vormen en op verschillende manieren, recent ook met bijvoorbeeld touw. De laatste tijd heeft hij ook veel met woorden gewerkt, aan elk werk liggen tenslotte woorden en gedachten ten grondslag. Ad gaat het om die woorden, die de essentie van zijn werk beschrijven: Verbeelden, Lijnen, Randen, Leegte, Stil, Hoeken, Textuur, Ruimte … 1 woord per vel. De laatste tijd werkt hij ook objectmatig, hij maakt bijvoorbeeld stapeltjes papier, die hij aan de muur hangt. Maar wat Ad ook maakt of tekent, hij denkt altijd vanuit het materiaal. De structuur van papier geeft hem aanleiding tot bepaalde vormen, simpele vormen: horizontalen, verticalen, hoeken. Punten en lijnen zijn de basis van zijn tekeningen en binnen deze beperkte vormentaal zoekt hij naar vrijheid. Zo ontwikkelt zich ook zijn werk. Door met iets bezig te zijn, ontstaan er vragen. Door het net op een andere manier te doen, groeit zijn werk. Ad wil zichzelf blijven verrassen en ontwikkelen en probeert en zoekt eindeloos, totdat het geheel op zijn plek valt. Zodoende kent zijn oeuvre geen breuken, hij blijft trouw aan zichzelf.

Het verbaast niet dat Ad gefascineerd is door papier, dit is immers niet alleen de drager maar ook de inspiratiebron voor zijn werk. Hij werkt vaak met vilt of met handgemaakt Khadi-papier uit India, maar hij maakt zijn papier ook zelf. Hij geniet dan van de schepranden en de textuur met zijn onregelmatigheden en grofheden. Uit respect voor dat papier zijn Ads ingrepen hierop minimaal, opdat het papier tot zijn recht blijft komen. Voordat hij begint, spelen vragen over het tekenen en de betekenis van een werk een cruciale rol. Hoe leeg kan hij het papier laten? Wat doen een paar lijntjes aan de randen en hoeken – of juist in het centrum? Welk materiaal gebruikt hij? Inkt, potlood, of een radeerwieltje?

Ad wordt geïnspireerd door kunstenaars die het ook om de fundamentele aspecten, zoals formaat, materiaal en processen gaat. Hij noemt namen als Ben Akkerman en Rik van Hazendonk (die onlangs in de Galerie exposeerde), maar ook Giorgio Morandi en Piet Mondriaan. In een bredere zin inspireren hem ook natuur en muziek, en dan vooral de stilte in de natuur, de stilte voor of na een concert, de ruimte tussen de noten, zoals bij Simeon ten Holt. Hij ziet hierin een parellel met de leegte in zijn tekeningen.
  

Papier en vilt is de tweede expositie van Ad Bercht in Galerie 44. Tijdens zijn eerste expositie in 2019 toonde hij rasters in combinatie met punten en vouwen. In deze expositie exposeert Ad werken van de afgelopen jaren, werken waarin het gaat om papier en vilt, werken van eenvoud en stilte.