Genomineerde Elsa Hartjesveld zoekt in haar tekeningen beperking en verdieping, vaak werkend binnen of vanuit een cirkelvormig kader. Ze gebruikt een 0,3 mm potlood om vlakken en ruimte te creëren, resulterend in een dichtheid en intensiteit in haar werk. Haar tekeningen roepen begrippen op als tijd en ruimte en kosmische elementen, gekenmerkt door een bovenpersoonlijke en meditatieve aard. Vaak vindt ze inspiratie in filosofische en religieuze vraagstukken. In haar schilderijen daarentegen is er meer ruimte voor aardse zaken en experiment. Alles kan aanleiding zijn om te schilderen; abstracte vormen, interieurs, een kledingstuk en meer. Tijdens het schilderproces laat ze zich leiden door kleur, de materie van de verf en het intuïtieve schilderspel.’

Genomineerde Zahid Mövla werkt voornamelijk met houtskool, een tastbaar medium waarmee hij de poëzie van diep zwart kan overbrengen. Uit deze fluweelzachte duisternis komen scènes tevoorschijn die een uitnodiging fluisteren voor stille introspectie. Wat ligt er verborgen in deze schaduwen? Welke geheimen zijn verstopt in zachte texturen? En welke onuitgesproken verhalen ontvouwen zich net buiten de periferie van de tekening?

Het werk van de Riëlle Beekmans straalt onmiskenbaar vreugde en diep plezier uit in het creatieve proces van werken met klei. In deze tentoonstelling toont ze haar prijswinnend werk de Glazuur Bibliotheek. Het is een verzameling van 20 jaar glazuurtesten. ‘Al jaren heb ik ongelofelijk veel lol met het maken van mijn glazuurproefjes. Ik houd enorm van de vrijheid in de herhaling, die steeds anders is. Ik denk dat deze installatie mijn meest persoonlijke werk is. Ik ben dan ook onwijs blij dat dit beeld de prijs heeft gewonnen’. Verder toont Riëlle een opstelling met kleine zwarte klei beelden om aan te sluiten bij het zwarte werk van Zahid en Elsa.