Het werk van regisseur Jessie L’Herminez is omschreven als interessant, gewaagd en betoverend. Na De Stoelen (2021) en Japanse Sprookjes (2023) is dit haar derde regie bij Toneel­schuur Producties. Voor Dieven ensceneert ze deze treurige en komische voor­stel­ling vanuit haar kenmerkende fysieke speelstijl en laat ze zien hoe mensen zich spelend door het leven bewegen.

“Denkt u, dat er veel van mijn soort zijn. Mensen zoals ik, die leven, alsof ze niet leefden. Die zich door hun eigen leven heen stelen, voorzichtig en schuw, alsof niets daarvan hen toekomt, alsof ze geen recht hadden, zich erin te bevinden. — Alsof we dieven waren” Dea Loher

De Duitse schrijver Dea Loher is een van de meest toon­aan­ge­vende toneel­schrij­vers van dit moment. Haar werk is bekroond met talrijke prijzen, waaronder de Else Lasker Schüler Prijs, de Mülheim Drama­tis­ten­prijs en de Bertolt Brecht Prijs. Jessie L’Herminez deelt Lohers liefde voor de ploeterende mens.