Sámi-erfgoed en culturele onderdrukking

Het Sámi-volk, erkend als nationale minderheid in Zweden, kent een geschiedenis vol onderdrukking, racisme en verlies van tradities. Pas in 1977 werden zij officieel erkend door het Zweedse parlement. Toch ervaren zij vandaag de dag nog steeds vormen van segregatie en sociale achterstelling. Voor velen maakt dit het opnieuw verbinden met afkomst en identiteit complex en soms ontmoedigend.

Kunst als middel tot herinnering en verzet

Voor Olof Marsja is kunst een krachtig middel om het culturele geheugen terug te winnen en het eigen verhaal te heroveren. Zijn werk confronteert sociaal onrecht en transformeert een vergeten verleden tot een levendig en actueel heden. Marsja gebruikt assemblage als zijn belangrijkste artistieke techniek. Door verschillende materialen te combineren, symboliseert hij ook de vermenging van identiteiten. Zijn sculpturen verkennen thema’s als tussenin-zijn en geven vorm aan hybride wezens die de grenzen laten vervagen tussen beeldende kunst en Duodji (Sámi-ambacht), inheemse kennis, fantasie, werkelijkheid, mens en dier. Door de symbolen die zij in zich dragen, vertelt de kunstenaar verhalen over het leven en oude mythen.