MagaIi Reus x T.A.C. Colenbrander – Parallel Bones
Onhandelbare voorwerpen: kunst en vormgeving in de spotlight
Op 1 november opent KM21 een bijzonder project van Magali Reus in de vorm van een duo-tentoonstelling met vormgever T.A.C. Colenbrander (1841-1930), een van de grondleggers van de Art Nouveau in Nederland. In Parallel Bones deelt Reus’ eigen werk de ruimte met de collectiestukken van Colenbrander: tapijten, tapijttekeningen, borden, vazen en biscuitmodellen die dienden als voorbeeld voor plateelschilders. De voorwerpen zijn te zien op een ongebruikelijke manier – werken en objecten die normaal rechtop staan worden bijvoorbeeld op een hoek van 90 graden getoond met speciale dragers die Reus met 3D-scans heeft gemaakt. Ook maakte ze speciaal voor de tentoonstelling diverse nieuwe werken met visuele referenties naar motieven van Colenbrander, waaronder de Clementine series. De sculpturen en installaties van Reus gaan in speelse dialoog met circa veertig collectiestukken van Colenbrander, waarvan velen niet eerder getoond.
Ter gelegenheid van Parallel Bones zijn bovendien vier sculpturen van Reus te zien in de entreehal van het naastgelegen Kunstmuseum Den Haag.
Jampot en sardineblikje
Magali Reus werkt vaak vanuit bekende bestaande objecten: een lege jampot, een lantaarnpaal, een sardineblikje. Door haar intuïtieve omgang met materiaal en tegelijkertijd hyper-precieze compositie en afwerking, verdraait Reus de eigenschappen van deze voorwerpen en onze gebruikelijke omgang ermee. Door ze fysiek te transformeren of (soms letterlijk) uit te vergroten, bevrijdt Reus de objecten van hun oorspronkelijke functie. Ondanks hun strakke voorkomen, zijn de werken ook poëtisch en humoristisch. Wat we associëren met handwerk en ambacht, zoals rieten manden of bakkersdoeken met borduursels, combineert Reus met technologisch vervaardigde dragers waaruit absurde hybride ‘dingen’ ontstaan.