De prints op deze tentoonstelling zijn geselecteerd uit het omvangrijke fotoarchief van kunstschilder Araun Gordijn, vastgelegd tijdens werk-reizen door de Verenigde Staten van Amerika. Deze prints hebben niet de pretentie en technische kwaliteit van de vakfotograaf. Voor een fotograaf is de print het eindproduct en juist wel onderscheidend door zijn perfectie. Als kunstschilder is deze technische kwaliteit in principe ondergeschikt. De afdrukken zijn slechts het ‘ ruwe ‘ beeldmateriaal waarmee later geschilderde voorstellingen gemaakt kunnen worden.

Twee verschillende beroepen, fotograaf en kunstschilder, toch hebben ze één eigenschap gemeen, beide zijn  geoefende kijkers.

In de boekuitgave, “69 Tankstops, Schilderijen Araun Gordijn“, verschenen in 2019, wordt aan de hand van dit “ruwe” fotomateriaal uitgelegd op welke wijze hij deze foto’s gebruikt om een niet bestaande maar levensechte “nieuwe” Amerikaanse werkelijkheid (straatbeeld of landschap) op doek en papier te verbeelden.

De Amerikaanse façades zijn verdeeld in acht categorieën, aangegeven met hun  Amerikaanse benaming:
Motels – Diners – Movie theaters – Automobiles – Greekstyle Bankoffices – Urban Landscapes: Small Town to Metropolis – Signs – Service Stations