Kleurrijke beelden

Naar aanleiding van de financiële crisis in 2008 volgde Barnard met haar camera in vier jaar en op vier continenten mensen die werken met goud. In kleurrijke beelden wordt het de kijker direct duidelijk hoe dit edelmetaal dwars door tijd en ruimte heen nauw verweven is met kolonialisme, uitbuiting en migratie, maar even goed met innovatie in de medische wereld en de ruimtevaart.

Kanarie als symbool voor goud

Lisa Barnard raakte door de financiële crisis van 2008 gefascineerd door goud, een edelmetaal dat een essentieel onderdeel van het moderne leven is geworden. Zoals een kanarie in een koolmijn giftige CO2 meet voordat de mijnwerkers afdalen, functioneert de goudprijs als een barometer voor de financiële markten. Een hoge waarde duidt op economische onzekerheid, men grijpt dan immers graag terug op goud als een waardevaste belegging.  

De reis van goud

Voor The Canary and the Hammer ging Lisa Barnard op zoek naar mensen die werken met goud. Elk verhaal is persoonlijk en symboliseert een groter geheel. Zo reist ze naar de woestijn in Peru, waar ze vrouwelijke arbeiders ontmoet die met een kleine hamer hun moeizaam gewonnen goud zuiveren met giftig kwik. Deze vrouwen vertegenwoordigen de eerste fase van het goud dat vervolgens wereldwijd verhandeld wordt. Hiertegenover plaatst ze een verhaal over een fabriek ten noorden van Hong Kong, waar e-waste wordt verwerkt. Uit afgedankte elektronica, veelal uit het westen, wordt door Chinese arbeiders – wederom met behulp van giftige stoffen –minuscule stukjes goud gehaald. Naast de schaduwkanten van goud, toont Barnard ook de positieve betekenis door te laten zien hoe goud wordt gebruikt in de medische wereld en de ruimtevaart, en hoe dit edelmetaal bijdraagt aan vooruitgang en innovatie.

Het project raakt aan thema’s als kolonialisme, kapitalisme, feminisme en klimaatproblematiek. Haar fotografie kenmerkt zich door een eigentijdse kleurrijke beeldtaal.