Substraete Reader

In Substrate Reader presenteert Cecilie Fang een reeks werken op glas, waarin gelaagde beelden van organische processen – schimmelgroei, cellulaire patronen, stenen en moeras – zijn gemarkeerd met handgravures. Gebaren die lijken op schrijven, maar die niet leesbaar zijn. Door streken en symbolen uit haar moedertaal te abstraheren en te graveren, construeert ze een nieuwe poëzie van taalkundige verbondenheid – ze brengt een ruimte in kaart waar de grenzen tussen erkende talen poreus worden en vertaling speculatief wordt. Eerdere vormen van taal waren vaak verankerd in de natuurlijke wereld, uitgehouwen in steen of ontleend aan natuurlijke vormen, dichter bij gebaren dan bij grammatica. Deze werken zijn geïnspireerd door deze geschiedenis en het concept van bio-asemie – een benadering van taal die nieuwe mogelijkheden biedt voor lezen en schrijven. Terwijl asemisch schrijven verwijst naar tekens zonder specifieke semantische inhoud, past bio-asemisch schrijven dezelfde principes toe op organische vormen en processen. Door bio-asemische prints te combineren met handgravures, nodigt Substrate Reader ons uit om taal te zoeken op plaatsen waar we niet hebben geleerd die te vinden.

Cecile Fang

Cecilie Fang is een anti-disciplinaire kunstenaar en schrijver uit China en Denemarken. Haar procesgerichte werk, dat tot stand komt door middel van schrijven, ontvouwt zich in performances, publicaties, materiële micro-performativiteit en installaties. Haar praktijk is een voortdurend auto-etnografisch onderzoek, waarbij ze werkt met en door middel van taal. Opgegroeid tussen het Mandarijn, Engels en Deens, mediteert ze over vertaling, toegang tot taal en hoe woorden beladen zijn met geschiedenis. Haar werk onderzoekt hoe betekenis wordt geproduceerd, hoe deze faalt en hoe deze opnieuw kan worden geïnterpreteerd door middel van speculatieve taalvormen die zich verzetten tegen dominante taalkundige normen.