Op papier, met papier

Zaterdag 21 mei 12:00

Tentoonstellingen

Elsa Visser (NL, 1965) studeerde af binnen de sectie Beeldhouwen aan de Kunstacademie Kampen. Na haar studie hield ze zich bezig met Commedia dell’arte maskers en handpoppen van papier. Zo leerde ze handgeschept papier kennen. Daarnaast werkte ze bij boekhandel Waanders in Zwolle. Daar was haar taak de non-books-afdeling, speciale vitrines en étalages in te richten met mooi papier en passende accessoires. Zodoende ging ze aan de slag met beelden van papier, dat van de moerbeiboom komt. Het is zacht wit en geeft fraaie rafels bij het scheuren. De natuur is de inspiratiebron. Met name de anatomie van planten en koralen fascineren haar. Vanuit haar atelier kijkt ze uit over een weidse, verstilde natuur, die ze zoekt te verbeelden in haar papierwerk. Het begrip Adem speelt een grote rol in haar leven: ze geeft yogalessen, waarbij de kracht van de adem essentieel is. Op het moment werkt ze aan kimono’s, waarbij de twee helften longen verbeelden.

Arnold Niessen (NL, 1947) had al voor zijn academietijd een fascinatie voor de in zwart uitgevoerde penseelschilderingen van Oost-Aziatische meesters. Na jaren aquarelleren in kleur komt pas een praktisch gevolg in 2003: een cursus bij de Chinese kunstenaar Zhou Jun. Daar leerde hij de spannende en nauwelijks beheersbare werking kennen tussen het vliesdunne ongelijmde papier en de tot oneindige grijzen verdunbare inkt. Deze meester zei nadrukkelijk, dat ons eigen werk niet gebaseerd moet zijn op bijvoorbeeld Chinese bamboestengels. De eerste autonome werken zijn dan ook Zeeschappen met regen en zware donderluchten. De werking tussen inkt en papier is echter zo spannend dat verbeelding wordt verlaten en dit in stevige abstracties. Op zoek naar eenvoud kwam hij ‘De rode wolk’ van Mondriaan tegen en dacht ‘zo moet het’ . 

Gerelateerd nieuws

Uit Het Gareel Festival

14 apr

WTFuture

18 nov