Licht, kleur en atmosfeer

Zaterdag 21 mei 12:00

Tentoonstellingen

Peter de Haan, Bea van Huijstee, Jan van Kempen en Janneke Tangelder werden allen opgeleid door Friso ten Holt op de Rijksacademie van de jaren ’70. Een klassieke opleiding dus, waar de studie vanuit de waarneming centraal stond, met een belangrijke rol voor licht, kleur en atmosfeer. Na de opleiding ging ieder zijn eigen weg en ontwikkelde zich op z’n eigen manier, vaak met perioden van abstracties en het experimenteren met vormen. Toch bleek, na 40 jaar, dat bij ieder van hen die uitgangspunten belangrijk gebleven waren. In 2005 besloten zij weer samen te exposeren. Na die eerste keer volgden meer exposities in Maassluis (Stedelijk museum), Middelburg, Diepenheim  en diverse keren in Amsterdam. Wat hen beeldend het sterkst had verbonden en nog steeds doet, was het tekenen, dat voor elk van hen enorm belangrijk was gebleven. Ook in de tekeningen van nu is die verwantschap het meest zichtbaar.

Peter de Haan is een verteller. Zijn schilderijen zijn gelaagde vertellingen over de menselijke conditie. In zijn composities verschijnen steeds vaker, maar niet nadrukkelijk, kritische beelden in een evenwichtig en soms surrealistisch geheel. Toch is ook hij een schilder van licht en schoonheid, want zo zegt hij “Het is de schoonheid die ons verzoent met de werkelijkheid”.

Bea van Huijstee tekent en schildert met de mens als uitgangspunt, maar ook in composities zonder figuren (industrieel landschap NY) lijken ze in de buurt. Een langdurig thema vormde haar “Familiealbum” een periode van werken geïnspireerd door fotobeelden en herinneringen aan haar familie, “In het licht van mijn herinnering”. In haar nieuwere werk zijn de figuren gebleven, maar de composities zijn meer vervreemd  in een raadselachtiger sfeer van kleur en verstilling.

Ook voor Jan van Kempen is waarnemen essentieel en het uitgangspunt van elk schilderij. Tijdens zijn opleiding werkte hij enige tijd bij Harry op de Laak, afdeling Monumentaal. Dat resulteerde o.a. in opdrachten voor glas-in-loodramen. Geboren in Zuid-Afrika is die achtergrond zichtbaar, zowel in de  Zuid-Afrikaanse landschappen als in de ruime wolkenluchten van het Hollandse laagland. Maar ook in kleiner werk, collages, aquarellen en tekeningen blijft die soms abstraherende manier van werken herkenbaar.

Van Janneke Tangelder zijn vooral keramische beelden te zien en enkele van papier-maché, maximaal 30 cm hoog en licht beschilderd.  Het zijn altijd portretten en het uitgangsbeeld is een gezien beeld.  Omdat het gewicht van klei zijn grenzen heeft in de uitbeelding van bewegelijkheid, probeerde Tangelder een beeld van papier-maché met een wapening van ijzerdraad. Het resultaat was verrassend:  de expressie bleef, maar de  bewegelijkheid werd veel groter. Bovendien stevig en licht van gewicht.  Inmiddels zijn meer van de geëxposeerde beelden van papier-maché. Aangevuld met de voorbereidende schetsen.

Gerelateerd nieuws

Uit Het Gareel Festival

14 apr

WTFuture

18 nov