Stravinsky’s meesterwerk, een embleem van de moderniteit, heeft met zijn buitengewone aardse kracht generaties hedendaagse choreografen geïnspireerd. Dit “grote heidense heilige ritueel”, in de woorden van de componist zelf, is een mijlpaal in het werk van Pina Bausch. Gedurende enkele maanden heeft een team van dansers van het Tanztheater Wuppertal in de École des Sables in Senegal, de essentie van de door Bausch in 1975 gechoreografeerde Rite met 36 vertolkers uit 14 Afrikaanse landen herleefd en gedeeld. Op het met aarde bedekte podium botsen mannelijke en vrouwelijke dansers en voeren een wilde en poëtische strijd die culmineert in het offer van de ‘Uitverkorene’.’ 

Om de avond te openen is common ground[s] getuige van de ontmoeting tussen Germaine Acogny, first lady van de hedendaagse Afrikaanse dans en oprichtster van de École des Sables, en Malou Airaudo, een icoon van het eerste uur van Tanztheater Wuppertal. Het lot van twee vrouwen en twee danstradities vervlechten zich in een gevoelig en ontroerend duet, dat hun verbondenheid en rijke respectievelijke geschiedenis weerspiegelt.

Deze dansvoorstelling is te zien dankzij het Fonds Internationale Dans (FIND). Amare, Holland Dance Festival en Nederlands Dans Theater bundelen in dit fonds hun krachten met als doel spraakmakende internationale dansproducties in Amare te presenteren en Den Haag als de dansstad van Nederland te profileren.